måndag 25 januari 2016

Yasuragi

Det här är INTE ett sponsrat inlägg....

Igår packade vi det sista och åkte mot Årsunda vid 08.00, lämnade barn, tog en kopp kaffe och preppade de redan överinformerade farmor och farfar (som har barnen varje fredag). Sen körde vi helt enkelt mot Stockholm, bara jag och min sambo. Roade oss med introtävling, radio-edition som jag fick storstryk i, men inte är väl jag sur för det?...fortfarande...nej?

Vi köpte till ett kom tidigt-paket så att vi fick tillgång till badet från 10.30 och lunch. Sen fick vi tillgång till rummet vid kl 15. Alltså det här rekommenderar jag alla! Vi kom tyvärr inte dit förrän 12 med det var var lätt värt de extra 400kr/person ändå. Omklädningsrummen var superfräscha, lunchen var gudomlig och det är ju inte som att vi skulle ha varit på rummet ändå.


Så vi badade, ute i bubbelbad, inne i storpool och kallbad efter lite bastu. Vi hängde i quiet lounge där man finner vaggande fåtöljer. Man bara gosar ner sig under filtar som finns överallt och sedan slår man igång fåtöljen, finns att välja liggande eller sittande mode. Jag läste lite (Oscar och Boel, återkommer på den punkten nr jag läst klart), sov lite, drack lite grönt te och åt lite frukt innan lunch som vi hade bokat till 13.30. Det finns inte ord nog för att beskriva hur avkopplad man blir efter bara 1 timme.



Vid 13.25 strosade vi iväg mot restaurangen som verkligen levererade. I vårt lunchpaket var det en bestämd förrätt som igår bestod av laxtartar, helt utsökt! Sen fick man välja en huvudrätt och det fanns 5 olika sushirätter eller 5 olika varmrätter att välja på. Jag gick för chefs choice sushi och blev inte besviken, vilken lunch! Efter det gick vi tillbaka till badet och hänge lite innan vi checkade in på rummet som låg 2 meter från loungen. Allt vara bara SÅ bra.



Innan middagen 18.30 klämde vi in 10 minuter fiskSPA, ni vet när så fiskar äter döda hudceller från fötterna eller dom säger "döda" hudceller men jag är säker på att de skulle äta vilka hudceller som helst om de bara fick chansen att äta så länge. Jag har gjort det här en gång tidigare och det är Så läskigt men också härligt. Det var en jättetrevlig tjej på max 20 år som serverade oss öl och vin medan hon informerade oss om fiskarna. Mycket intressant...tydligen har de fiskarna under ett år och efter att de blivit 7-10 cm långa skickas de vidare för helkroppsbehandlingar. Den finns en salong inne i Stockholm som tar över fiskar för detta, tydligen. Jag känner bara HELKROPPSBEHANDLINGAR, ahhhh va läskigt.

Efter att vi druckit upp gick vi upp till restaurangen där vi träffar den trevligaste servitrisen jag någonsin träffat. Hon var bara så himla kompetent och intresserad, tog sig tillräckligt med tid för oss att vi kände oss redigt informerade men inte för mycket så att det känns som att hon var en del av sällskapet. Och ni vet när servitriser kommer och frågar om "det smakar bra?", jag tycker alltid att det känns som att de gör det för att de måste men inte den här kvinnan, det verkade verkligen som att hon ville veta. Inte nog med det, hon  tipsade om vin och fixade sockerfri efterrätt till mig trots att Peter berättade att det "bara var ett nyårslöfte".

Nu till maten, mmmmmm, i det här paketet fick man välja 2 förrätter, en varmrätt och en efterrätt. Vi satsade på en varsin pilgrimsmussla som bara smälte i munnen, biffsashimi som var himmelsk och dumplings med soyasås till förrätter. Well done köket...well done. Till varmrätt åt vi båda hjortstek med rödbetskräm, yum och Peter avslutade med någon efterrätt som jag inte ville veta så mycket om då jag inte äter socker 2016, han tyckte att det var skitgott. Jag fick en så stor fruktsallad med melonsås att jag nästan skämdes. Jag är lite så att jag inte vill vara till besvär och nu visste jag ju att någon hade stått och gjort det här just för mig. I alla fall, det var underbart gott, dom hade också rivit över lite råchoklad. Så det är kan varit den ända gången i år jag äter choklad!

På Yasuragi har de ett program med pass som alla får gå på och vi gick på ett i morse. Klangresa, OMG! Man ligger ner på golvet med en filt över sig medan en kvinna med otroligt lugnande röst informerar att hon kommer spela på tibetanska skålar som har 7-14 olika metaller i sig. Det kallas för klangmassage och olika skålar masserar på olika delar av kroppen. Wow, jag håller med, det kändes verkligen i olika delar av kroppen, illa fall de skålar jag var vaken för att känna in. Jag sov ca 40 av de 45 minuterna och det menar jag på bästa sätt.


Nu är jag klar med att göra reklam för Yasuragi, jag ger helhetsutlevelsen 6 av 5. Kunde inte varit bättre. Jag och Peter (som är minst lika nöjd och pratade om att stanna en natt till) ska eventuellt göra det här till en tradition.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar