måndag 30 november 2015

Föreläsning om stress

När jag började blogga igen (för två inlägg sedan) var ambitionen att blogga varje dag eller åtminstone då jag hade något vettigt att tillägga. HA! Det gick ju sådär.


Nu är det bra att jag i torsdags var på en fantastisk föreläsning om stress, som jag stressade till efter mötet på MåBättre. Det var verkligen helt underbart att mötas av kvinnor som stod och tryckte en hamburgare eller wrap från McDonalds i trappuppgången till föreläsningen. Nu har jag hittat rätt tänkte jag och skämtsamt informerade att jag också hade stressätit en burgare om jag bara hade haft tid att köpa en på vägen.


Nåja, stressad som jag var slog jag mig ner, kollade mailen, tänkte hinner jag ta ett parti Farm Hero Saga innan det sätter igå… NEJ det hinner jag inte. Behövde jag sitta ner i 45min och lära mig stressa av eller vadå? Efter 45min roliga, igenkännande och lärorika minuter var det paus då dom bjöd på frukt och vatten. Vid det här laget kl 18.45 var jag redigt hungrig och det var nästan så att jag slog mig fram till bananen medan jag småpratade med en kollega. Ingen blev skadad under pausen och jag kände mig redo för den kommande timmen.


1 timme och 45 minuter satt jag och tog in positiva effekter av att stressa ner, sova ordentligt, träna, strosa, yoga, göra saker som jag tycker är kul, inte dricka koffein eller alkohol ofta osv. Och föreläsaren som är företagsläkare åt Gävleborgs landsting var superb när hon kommer fram till att det som mest kan påverka livslängd och hälsa är GODA TANKAR. Det kan förlänga din livstid med 8 ÅR och det att jämför med lågt blocktryck och sjyst kolesterol som kan förlänga livstiden med 4 år.


Så nu är det positiva tankar som gäller och ingen stress eller dåligt samvete för att jag inte hunnit blogga varje dag. Jag menar, man vill ju inte göra mina två följare besvikna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar